Haydi kızlar okula’
Türkiye’de 7.5 milyon okuma-yazma bilmeyen insan var. Bunların 6 milyonunu kadınlar oluşturuyor.
5 Haziran 2003 — Milli Eğitim Bakanlığı ve UNICEF işbirliğiyle kız çocuklarının eğitime kazandırılması amacıyla okuma-yazma oranı en düşük 10 ilde kampanya başlatılacak.
“Haydi Kızlar Okula” sloganı ile başlatılacak kampanyanın protokolü, Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik ile UNICEF Türkiye Temsilcisi Edmound McLoughney arasında Başkent Öğretmenevi’nde imzalandı. Burada konuşan Milli Eğitim Bakanı Çelik, Türkiye’de 7.5 milyon okuma yazma bilmeyen insan bulunduğunu ve bunların 6 milyonunu kadınların oluşturduğunu ifade ederek, bu olumsuz tablonun ortadan kaldırılabilmesi için “kadınların lehine ayrımcılık” yapmak gerektiğini söyledi. Kızların eğitimi önündeki tüm engellerin kaldırılacağını dile getiren Çelik, okullaşma sağlanırken ailelerin “ikna” edileceğini, zor kullanılmayacağını söyledi. Öğrencilik yıllarında yatılı öğrenim gördüğünü ve okula jandarma ve polis zoruyla getirilen çocuklar olduğunu anlatan Çelik, bu yöntemin etkili olacağına inanmadığını, kampanyayı “albenili” hale getirmek gerektiğini belirtti.
Böyle bir kampanyanın, kendi iktidarları döneminde başlatılmasının “son derece anlamlı” olduğunu dile getiren Çelik, şöyle konuştu: “Kız çocuklarını okula göndermeyen aileler değişik mülahazalarla göndermiyorlar. (Bu kız çocuğudur başına bir hal gelir), mahremiyet endişesi... Bu tür kaygılarla çocuklarını okula göndermeyen aile sayısı bir hayli fazladır. Biz muhafazakar demokrat bir iktidarız. Bizim iktidarımız döneminde başlatılmış böyle bir kampanyada bu ailelerin çocuklarını okula göndermeleri çok daha kolay olur, onları ikna etmemiz çok daha kolay olur.”
DEVLET-MİLLET ARASINDA GÖNÜLBAĞI
Türkiye’de artık söylemi bir kenara bırakıp eyleme geçmek gerektiğini ifade eden Bakan Çelik, “Orada bir köy var uzakta, gitmesek de gelmesek de o köy bizim köyümüzdür” söylemine işaret ederek, “Gitmediğiniz görmediğiniz köy sizin değildir” dedi. Çelik, köylere eğitimin, bilimin ışığını götürmek, devlet ve millet arasında “gönül bağı” oluşturmak gerektiğini vurguladı. Çelik, kırsal kesimdeki ailelerin masraflar nedeniyle de çocuklarını okula göndermek istemediklerini belirterek, gelecek eğitim-öğretim yılında çocuklara ücretsiz ders kitabı dağıtacak olmalarının, olumlu etki yaratacağına inandığını kaydetti. Çelik, bu konuda kendisine yöneltilen eleştirileri haksız bulduğunu belirterek, projenin bedeli olan 150 trilyon liranın Türkiye’nin bir günlük iç borç faizi kadar olduğuna dikkati çekti. Çelik, kampanyanın “hayırlı, uzun ömürlü ve sebatlı” olması temennisiyle sözlerini noktaladı.
UNICEF Türkiye Temsilcisi Edmound McLoughney de kampanya hakkında bilgi verdi. “Haydi Kızlar Okula” sloganıyla hazırlanan kampanyanın, ilk etapta kızların okuma yazma oranının en düşük olduğu 10 ilde başlatılacağını bildirdi. McLoughney, kampanyanın, 17 Haziran’da Van’da, Çelik ve UNICEF Genel Direktörü Carol Bellamy’nin de katılımıyla başlatılacağını belirterek, vali, kaymakam, belediye başkanı ile öğretmen, imam, muhtar, polis gibi yöredeki tüm çevrelerin desteğini almayı hedeflediklerini söyledi.
ANNE-BABA EĞİTİMİNE ÖNCELİK VERİLECEK
Kampanya, bu yıl Ağrı, Batman, Bitlis, Diyarbakır, Hakkari, Muş, Siirt, Şanlıurfa, Şırnak ve Van’da hayata geçirilecek, 2004 ve 2005’te de 20’şer il dahil edilecek. Proje çerçevesinde uygulama illerindeki kız çocuklarının “ilkokula net kayıt oranı”, “ilkokul eğitimi tamamlama oranı”, “okula devam oranı”, “okul çağında olup okul sistem dışında kalanların sayısı” ve “eğitimleri önündeki engeller” tespit edilecek. Sorunların çözümünde öncelik, anne-baba eğitimi ve toplumsal duyarlılığın artırılmasına verilecek. Bu amaçla anne-babaların ikna edilmeleri ve yerel yöneticiler, sivil toplum örgütleri ile medya kuruluşlarının görev ve sorumluluklarına ilişkin el kitapları hazırlanacak. Ayrıca televizyon ve radyolarda anne-babaları hedef alan ulusal bir kampanya düzenlenecek. Bu çerçevede okur yazar olmayan ebeveynlerin, okur yazar olmaları halinde hayatlarında nelerin değişebileceğini düşünmeleri istenecek. Kız çocuklarının eğitimiyle ilgili önemli mesajların verilebilmesi için ünlü kişilerin desteğiyle VCD ve televizyon reklamları hazırlanacak, yerel ve ulusal televizyon kanallarına dağıtılacak. Kamuya ait göze çarpan alanlara afişler, broşürler asılacak, bildiriler dağıtılacak.
http://www.ntvmsnbc.com/news/218962.asp